2009-09-17

Långa passiva sjukskrivningar ersätts med tidiga aktiva rehabiliteringsinsatser

Varför behövde sjukförsäkringen reformeras?

Bakgrunden till refomeringen av sjukförsäkringen var den att vi under ett antal år haft en utveckling mot allt högre ohälsotal, allt fler människor fastnade i långa passiva sjukskrivningar som i slutänden ledde fram till en förtidspensionering och ett därmed - oftast - livslångt utanförskap. Vi hamnade i en situation där vi både hade världens mest sjukskrivna/förtidspensionerade befolkning, samtidigt som vi hade en av världens friskaste befolkningar. Hur märkligt det nu än kan låta.

När sjukskrivningarna ökade löste socialdemokraterna detta med att förtidspensionera allt fler. Istället för att ge människor vård och rehabilitering så skickade man ut människor i utanförskap. Under socialdemokraternas tid vid makten förtidspensionerades 140 personer varje dag.

Det är detta vi vill ändra på. Långa passiva sjukskrivningar ska ersättas av tidiga aktiva rehabiliteringsinsatser som hjälper människor tillbaka till arbetslivet.

Gunnar Axén

2 kommentarer:

  1. En av anledningarna är väl kanske också för att Sverige är ett av dom land bland I-länderna som har högst pensionsålder, många andra länder går i pension vid 55-60 års ålder, därför räknas inte äldre till den statistiken, rätta mig om jag har fel? Att hetsa folk ut i arbetslivet (vilket är det ni gör, fast ni väljer ett finare ord för det) är inte heller rätt lösning. Jag håller med om att folk behöver aktiv rehabilitering, men sätt för guds skull in den INNAN ni kastar ut folk från sjukkassan, och inte tvärtom.

    SvaraRadera
  2. Min sjukskrivning har varit allt annat än passiv Gunnar!
    Med tanke på den byråkrati som ni initierat så är jag heltidsssysselsat med att uppfylla era önskemål på god dokumentation. Då kan du själv räkna med hur mycket tid det tar och hur jag mår när jag är klar med dagens förvärvsarbete åt Försäkringskassan!
    Dé du!

    SvaraRadera