2009-11-29

Färöarna planerar pensionsreform

Det var kul att få träffa alla de färöiska partivänner som anslöt till Fólkaflokkurins landsmöte idag. Jag blev imponerad av att alla talar en väldigt bra svenska eller man kanske ska säga "skandinaviska" eftersom att det i viss utsträckning finns lite norska och danska i språket. Men oavsett vilket så är det inga som helst problem att förstå och göra sig förstådd på svenska. Färöiska är däremot lite svårare att förstå... Har dock lärt mig ett ord idag på färöiska som jag ska använda mig sparsamt av.

Efter lunchen berättade jag om vår svenska pensionsreform och den sjukförsäkringsreform som vi just nu har genomfört. Vad gäller pensionsfrågan så är man på Färöarna på väg att genomföra en egen pensionsreform som låter mycket intressant. Man tänker gå över från dagens system, där de som arbetar betalar pensionen för dagens pensionärer, till ett obligatoriskt system där man fonderar pensionsavsättningarna fullt ut och kopplar dem till respektive individ. Det är en omfattande reform som säkert kommer att visa sig vara mycket klok. Lyckas man med detta så har man skapat ett mycket hållbart och stabilt pensionssystem. Mig veterligen har inget annat land genomfört en liknade reform. Sverige har länge betraktats som föregångsland internationellt vad gäller att skapa ett långsiktigt hållbart pensionssystem, men nu tror jag att vi kommer att få konkurrens av Färöarna.
Intresset för vår sjukförsäkringsreform var stort, men förvåningen över våra höga sjukskrivningstal ännu större. Och jag förstår dem. På Färöarna existerar det knappast något som ens heter långtidssjukskrivning. Det faktum att man i Sverige kunde bli förtidspensionerad redan före 40 års ålder fick många att tappa hakan.
Efter anförandet fick jag en trevlig rundtur på ön. Landskapet är dramatiskt och mycket vackert. Kontrasterna mellan snön på de höga bergstopparna och grönskan i dalgångarna slående. Färöarna är väl värt ett besök för den som uppskattar vacker natur.

Dagen avslutades, som sig bör på en partistämma, med en god middag och många intressanta samtal.

Gunnar Axén

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar