2009-10-17

Socialdemokraterna har svängt om sjukförsäkringsreformen

Idag har jag kampanjat med moderaterna i Linköping, på Stora Torget. Temat för dagen var ”så jobbar vi Sverige ur krisen”. Vädret var kyligt, men vårt budskap togs varmt emot av linköpingsborna. Kaffet vi bjöd på var också uppskattat.

Väl hemkommen kunde jag till min glädje konstatera att Veronica Palm (S) kommenterat mitt blogginlägg om socialdemokraternas omsvängning i sjukförsäkringsfrågan. Hennes tonläge är högt, men läser man vad som står där så visar det att jag har haft rätt. Socialdemokraterna har nu accepterat den nya beräkningsgrund för den sjukpenninggrundande inkomsten som vi införde för snart tre år sedan – då mot socialdemokraterna vilja. Vidare så har socialdemokraterna nu accepterat både den rehabiliteringskedja vi infört och att den tidsbegränsade sjukersättningen fasas ut – trots tidigare vilda och högljudda protester från (S).

Detta kan bara tolkas som att socialdemokraterna insett att vi slagit in på rätt väg och att vi nu går från de långa passiva sjukskrivningarna till tidiga aktiva rehabiliteringsåtgärder. Vi skapar helt enkelt en kortare väg till ett friskare liv.

Debatten startade egentligen med ett debattinlägg skrivet av mig och socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson i Aftonbladet, som sedan följdes av en replik från Veronica som sedan spillde över i lite bloggdebatt.

Eftersom att jag misstänker att Veronica ännu ett tag kommer försöka hävda att socialdemokraterna inte alls har svängt i frågan så kommer jag återkomma med belägg – svart på vitt – här på bloggen inom kort som visar det jag hävdar.

Gunnar Axén

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar