2009-04-14

Övergångsregler för de med tidsbegränsad sjukersättning

I sista stund hann jag till dagens utskottsammanträde trots SJ:s kraftiga försening.

På mötet diskuterade vi idag bland annat ett förslag till utskottsinitiativ som innebär att även de som beviljades tidsbegränsad sjukersättning under juni månad förra året, men gällande fr o m juli månad, omfattas av de möjligheter till förlängning av sjukersättningen enligt de övergångsregler som gäller för övriga med tidsbegränsad sjukersättning. Jag hoppas att vi redan på torsdag denna vecka kan fatta beslut om att göra den justering av lagtexten som är nödvändig.

Gunnar Axén

1 kommentar:

  1. Jag hoppas verkligen att ni gör den justeringen. Jag är en av de personerna. Jag har jobbat mig upp till halvtid från att ha varit helt sjukskriven. Det skulle innebära att jag kan fortsätta min rehabilitering och öka på arbetstiden i lagom takt. Däremot om jag inte omfattas av övergångsreglerna, blir jag utförsäkrad den 1 juli. Mitt under pågående rehabilitering, Och då vet jag inte hur det ska gå. Min läkare säger att jag är för sjuk för att jobba heltid.
    Min handläggare på försäkringskassan sa " Då blir det socialen som får ta hand om dig".

    SvaraRadera