2009-01-03

Arbetsförmågan avgör

I natt kom vintern till Norrköping. Ett decimetertjockt snötäcke som borde ha kommit före jul, nu efter jul så är det inte lika stämningshöjande...

Helena Rivière har idag en bra artikel om sjukförsäkringsreformen i SvD, läs den gärna. Jag har sett några kommentarer till artikeln på nätet på temat "om man är sjuk så har man ju ingen arbetsförmåga och därmed så måste man vara sjukskriven". Men om så vore fallet så skulle nog varenda en av oss vara sjukskriven. Ta bara t ex personer med diabetes, astma eller allergi, det är sjukdomar som det normalt sett inte är några som helst problem att arbeta med. Och likadant är det för många andra. Det är just därför det är så viktigt att Försäkringskassan inte frågor hur sjuk du är utan vilken arbetsförmåga du har.

Gunnar Axén
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

4 kommentarer:

  1. Snälla Gunnar Axén..
    kan du ge mig ett råd...blev för 5 år sedan sjukskriven för stress och utmattningsreaktion STUR..läs gärna svenska psykiatriska föreningens rapport vad det innebär..hann arbeta 40 år i socialtjänsten innan jag också föll offer för psykisk ohälsa..många av mina kollegor hade gjort det före mig och många har även drabbats efter mig...min sjukdom är lömsk för jag vet inte vad som händer om en timme el. nästa dag..oro och panikångest..ständig förlamande trötthet..efter alltför psykiska påfrestningar under allför lång tid för att upprätthålla en välfärdssektor som nedmonterades under fd regerings flagg..lägg inte skulden på oss som tyvärr inte orkar arbeta längre utan rikta focus på orsakerna bakom vår försämrade hälsa nämligen på den psykosociala arbetsmiljön... så att människor hinner få sina välförtjänta guldklockor...istället för att bli syndabockar som kastas över stupet. Jag är övertygad om att en annan syn skulle lösa problemen och vi skulle få ett friskare samhälle..
    Moderat och mänsklig

    SvaraRadera
  2. Undrar varför du helt plötsligt drar in sjukdommar som inte normalt leder till sjukskrivning! Billiga poäng? Jag lämnade en kommentar om sjukersättningsnivån. Kom den inte fram??

    SvaraRadera
  3. Hej Barbro!

    Jag håller helt med om att ingen som är sjuk ska ses som en syndabock. Det är ju just för de som är sjukas skull som det är viktigt att vi har en väl fungerande sjukförsäkring. Sedan är ju arbetsgivarens ansvar mycket stort, obegränsat, för att arbetsmiljön och -förhållandena inte är sådana att det leder till sjukdom eller skador. Om arbetsgivaren, i ditt fall en kommun, inte tar sitt ansvar så är det viktigt att tidigt kontakta sitt fackförbund för att få stöd och hjälp att komma till rätta med missförhållandena.

    SvaraRadera
  4. Till Fritt ur hjärtat:

    Eftersom att en del hade kommenterat debattartikeln på temat "om man är sjuk så har man ju ingen arbetsförmåga", så ville jag belysa just det faktum att man faktiskt kan vara sjuk/ha en sjukdom utan att man för den skull, normalt sett, saknar arbetsförmåga.

    SvaraRadera