2008-11-27

Oppositionen splittrad i migrationspolitiken

På väg hem mot Norrköping med tåg efter en hektisk dag. Under eftermiddagen hade jag behövt vara på tre ställen samtidigt, vilket tyvärr visade sig vara fysiskt omöjligt...

På eftermiddagen deltog jag bland annat i ett seminarium med arbetsgivarringar från olika delar av landet. Mycket intressant. Arbetsgivarringar är en sammanslutning av arbetsgivare som underlättar för anställda att prova på andra jobb - hos en annan arbetsgivare - och ta sig vidare i karriären, när man t ex på grund av ohälsa behöver byta arbetsuppgifter. Många av dem jobbar också med förebyggande insatser. Mycket bra verksamhet som på ett tryggt sätt för den enskilde underlättar rörlighet på arbetsmarknaden.

Därefter anslöt jag till dagens migrationspolitiska debatt i riksdagen. Missade tyvärr början, men hann vara med så pass mycket att jag kunde konstatera att oppositionen är djupt splittrad. Miljöpartiet vill - liksom oss i Alliansen - öppna upp för arbetskraftsinvandring. Socialdemokraterna vill inte det, de har sagt nej till det nya regelverket för arbetskraftsinvandring och vill helst bygga murar runt landet. Vänsterpartiet vill inte heller ha arbetskraftsinvandring, däremot vill de att de som befinner sig illegalt i Sverige ska få stanna. Hur dessa tre partier ska kunna enas är för mig en gåta.

Alliansvännerna gjorde lysande bra ifrån sig i debatten - liksom migrationsminister Tobias Billström.


Före hemfärden blev det ett besök på Stockholms Handelskammare som bjöd på julbord. Ett trevligt tillfälle att träffa en lång rad vänner från politik och näringsliv.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar