2008-11-22

Grattis Gunnar!

Efter besök hos Släktforskarna i Norrköping (webadressen blir onekligen roande) som idag invigde sina nya lokaler, så har jag nåtts av nyheten att Gunnar Hökmark valts till ny hedersordförande för Moderata Ungdomsförbundet.

Grattis Gunnar!

Gunnar är väl värd den hederstiteln. Förutom att han bär samma förnamn som jag så var han förbundsordförande när jag blev engagerad i MUF och under min tid i riksdagen har jag haft nöjet att arbeta tillsammans med honom i Finansutskottet. Gunnar är en utpräglad visionär ideolog som inte sällan inleder även enkla arbetsmöten med en bred och inspirerande betraktelse om sakernas tillstånd i världen.

Ingenting stoppar Gunnar. När vi vid ett tillfälle besökte Island tillsammans med övriga moderater i Finansutskottet så gjorde vi en utflykt till Tingvalla. Den hed där islänningarna på vikingatiden samlades till ting (riksmöte). Trots storm och horisontellt ösregn - och brist på såväl paraplyer som skyddande kläder - så skulle vi prompt ut ur minibussen på en bergsplatå strax ovanför heden. Väl ute så höll Gunnar ett under förhållandena tämligen långt anförande om att det vi skådade var den nordiska demokratins vagga. Det tog timmar innan vi torkade upp... Men tack för historielektionen, Gunnar.

Bilden bredvid tagen vid samma besök på Island. Utanför det hus där islänningarna idag samlas till ting, Alltingshuset. Gunnar är tvåa från vänster (titta noga, vi står i porten...).

Här hittar du Gunnar Hökmarks blogg. Alltid intressant och underhållande att läsa.

Nu bär det snart av till Söderköping för en - är jag säker på - trevlig kväll i goda vänners lag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar