Visserligen kan man ha förståelse för mycket. Men det är svårt att förstå att SJ inte är medvetna om att vi har vinter flera månader varje år och och - än värre - är att ombordpersonalen är så extremt snäsiga i sin attityd. Nyss frågade en äldre kvinna försynt om det fanns några besked om förseningen. Till svar fick hon ett otroligt snorkigt "vi kan inte ge någon information när vi inte har någon information".
Under mina femton år som pendlare på SJ har jag aldrig någonsin hört att man uplyst om den - numera kraftigt försämrade - restidsgaranti som man har. Det vore ett minimikrav på ett försenat tåg att man berättade om möjligheten att få tillbaka en - numera ynka liten - del av den kostnad man haft för resan när tåget blir försenat.
Låt mig bjuda på en reseberättelse från en tidigare resa med SJ.
Tåget står för övrigt fortfarande stilla. Ser fram emot att tågmonopolet slutgiltigt går i graven. Om du kan, välj ett alternativ!
Gunnar Axén
Problemet är snarare banmonopolet än tågmonopolet. Går inte göra något åt så länge infrastrukturpolitiken är så njugg som nu. Tycker man skjuter väl mycket på operatörerna i detta fall SJ.
SvaraRadera