Media rapporterar idag om att SJ inte lyckas hålla tiden. Förra året var vart tredje X2000-tåg försenat. Efter att ha åkt ungefär fyra varv runt jorden med SJ så undrar jag bara - vad var det som var själva nyheten?
Fram för konkurrens på spåren!
Här bloggar jag en hel del om socialförsäkringar, pensioner och migration - de frågor som jag som ordförande i riksdagens socialförsäkringsutskott arbetar med. Men också om annat i politiken och vardagen.
Fast, hur skulle den konkurrensen se ut när det redan är trångt på spåren? Små bolag som har ett par avgångar var?
SvaraRaderaSom riksdagsman (?) borde du veta att du sitter väldigt nära en lösning på järnvägsproblemen och inte raljera över SJ som endast är en tågoperatör bland andra tågoperatörer!
Det är förvisso trångt på vissa delar av järnvägsnätet, t ex i Mälardalen, och jag tillhör dem som under många år arbetat för en utbyggnad av bankapaciteten. Men förseningar som beror på t ex "lokfel", "vagnfel", "dörrar som inte går att stänga" och "frusna bromsar" kan SJ knappast skylla på Banverket eller bristande bankapacitet. Höstens omfattande förseningar av X2000 har ju berott på fel på tågen.
SvaraRadera