2008-12-18

Rätt kvinna på rätt plats

Idag meddelade socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrson att Curt Malmborg slutar som generaldirektör för Försäkringskassan och att Adriana Lender utsetts till hans efterträdare. Utifrån vad jag sett av och vet om Adriana Lender så tycker jag att det var ett utmärkt val. Hon har erfarenhet och är handlingskraftig och skärpt. Rätt kvinna på rätt plats, om ni frågar mig.

Men visst ställs hon inför en tuff utmaning. Försäkringskassan har genomgått/genomgår en stor omorganisation som säkert tagit hårt på medarbetarnas krafter. Nu behöver den nya organisationen konsolideras, kanske finslipas, så att Försäkringskassan fixar uppdraget att utbetala rätt ersättning i rätt tid. Samtidigt ska sägas att det finns gott om erfarna och skickliga tjänstemän på Försäkringskassan som trots omorganisationens påfrestningar gör ett fantastiskt bra jobb!

Gunnar Axén

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

2 kommentarer:

  1. Hej Gunnar! Så roligt med någon som är positiv till den nya GDn. Fortsätt stötta henne från ditt håll så ska nog vi "erfarna och skickliga" :-) tjänstemän göra vad vi kan. GOD JUL och GOTT NYTT ÅR

    SvaraRadera
  2. Stort tack för det!
    Det lovar jag att göra.

    Skulle jag kunna önska dig och alla andra på Försäkringskassan (som jag förstår att du jobbar på)en God Jul och Ett Gott Nytt år så skulle jag göra det - nu får det bli så här istället.

    Ni får ofta utstå kritik i media, men tänk på det som Curt Malmborg ofta sagt - var fjärde konsumerad krona har gått via Försäkringskassan. Ni är viktiga för många människor och i de allra, allra flesta fall fungerar servicen precis som den ska.

    God Jul och Gott Nytt År!

    Gunnar

    SvaraRadera