2009-09-17

Omfattande satsningar på rehabilitering

Landstingen har ansvaret för att ge den medicinska rehabilitering man har behov av, men vi har från vårt håll bidragit till ytterligare satsningar på medicinsk rehabilitering.

För det första har vi infört Rehabiliteringsgarantin som riktar sig till de som har psykiska sjukdomar (t ex depression och ångest) eller problem med rörelseorganen (ont i ryggen, nacken eller någon annan kroppsdel), vilket är de två stora diagnosgrupper som två tredjedelar av de sjukskrivna återfinns i. Till detta har vi avsatt totalt 1,6 miljarder kronor och enbart i år beräknas 30.000 sjuka få hjälp tack vare Rehabiliteringsgarantin.

Utöver detta så får landstingen som arbetar systematiskt med tidiga vårdinsatser för att korta behovet av sjukskrivning dela en miljard kronor årligen. Till detta kan tilläggas ytterligare en miljard kronor för att generellt minska köerna i sjukvården.

Psykiatrisatsningen, för att bygga ut vården i hela landet, innebär en satsning på ytterligare närmare en miljard kronor årligen. Inom denna satsning ingår även hjälpa till unga med psykiska besvär och för att kunna ta del av den aktiva arbetsmarknadspolitiken.

Sedan tillkommer en generell förstärkning till landstingen med tre miljarder kronor nästa år.

För satsningen på arbetslivsinriktad rehabilitering har regeringen dessutom avsatt 17 miljarder kronor under de kommande åren.

Till detta kommer satsningar på ökad forskning kring sjukskrivningar och rehabilitering, förbättrat stöd till sjukskrivnas resor, ökat stöd till arbetsplatsanpassning, en satsning på vidareutbildning av läkare i försäkringsmedicin och en satsning på vidareutbildning av läkare och sjuksköterskor inom företagshälsovården.

Summeras detta ihop så är det de mest omfattande satsningarna på rehabilitering som någonsin gjorts.

Gunnar Axén

5 kommentarer:

  1. Jag är en fd höginkomsttagare med 15 år i ledande befattningar bla annat som vd. Varit sjukskriven 3 dagar under mer än 20 års arbete. För 6 år sedan råkade jag ut för en infektion som läkare missade. Jag kämpade på med kraftiga smärtor men efter ett år blev infektionen kraftigare och gick djupt in i nervsystemet och jag kollapsade. Påverkan på blodflöde i hjärnan och inflammationer gjorde att jag endast kunde jobba 25 % eller mindre. Jag blev sjukskriven och har lyckats hålla mig kvar i arbetslivet med styrelseuppdrag och kvalificerade uppdrag den tid jag orkar jobba som för närvarande är 10-15 %. Jag har flera värden som ligger utanför referensvärde och en mängd mer eller mindre tydliga symtom och en fortsatt bakteriell infektion som inte följer givna regler och försvinner. Jag behandlas enligt en ”provbehandling” där min svenske läkare skriver recept på medicin som jag köper inom EU för ca 2 000 :- / månaden (inget högkostnadsskydd här inte). Nu kommer jag att utförsäkras och hänvisas till lägsta ersättningsnivån då jag efter 5 års sjukdom inte har rätt till a-kassa. Eftersom jag tjänar drygt 100 000 :- / år på mina uppdrag (som jag tidigare tjänade i månaden) så kommer jag att försöka klara mig på det så länge jag orkar, men därefter hamnar jag kanske på Samhall och får städa på något ställe där jag tidigare var vd. Eftersom min sjukdom förvärras av ansträngning lär det inte bli så länge. Mina privata försäkringar är kopplade till försäkringskassans bedömning och upphör även de, som i alla fall tillsammans med ersättningen från försäkringskassan och mitt arbete gav 40-45 % av min lön som frisk.

    Vinnare blir det privata försäkringsbolaget, jag blir en riktig loser och staten får faktiskt in mindre då jag idag betalar 3x mer i skatt än jag får från försäkringskassan!

    Jag har alltid röstat på Alliansen, gissa vad jag gör i nästa val om inget drastisk händer!

    Och prata inte om rehabilitering – jag har hela tiden själv drivit rehabilitering med fysisk träning, provat på enklare jobb etc men min arbetsförmåga är faktiskt varaktigt nedsatt oavsett vad det rör sig om. Jag kan välja bland många erbjudande om jag varit fisk, blir kontinuerligt erbjuden ledande befattningar med rejäl lön så möjligheter saknas inte.

    Arbetslinje mach frei

    SvaraRadera
  2. Det finns ju faktiskt fuskare i sjuksystemet. Uppgifterna varierar mellan 1-20 %, men det innebär att minst 80 % är oskyldiga? I en domstol är en misstänkt oskyldig till motsatsen bevisats. Som sjuk är man skyldig till fusk om man inte kan bevisa motsatsen och det är inte alltid lätt eftersom många sjukdomar är diffusa och initialt svåra att hitta. Men är det inte så att var man känner sig själv bäst och tillsammans med läkaren kan besluta om hur mycket man kan jobba. Sen finns avskräckande exempel på hur HA hotat läkare och blivit sjukskrivna eller där man kan köpa sjukskrivning men de ska inte hanteras så att alla drabbas av enstaka fusk. Gör om gör rätt!

    SvaraRadera
  3. Nedan saxat ur en artikel i Läkartidningen där det är 7,2 år mellan första symtom och diagnos. Man hinner blir utförsäkrad många gånger om innan det!

    http://www.alfa-1.se/pdf/LKT0748s3631_3638.pdf
    Underdiagnostisering av alfa-1-antitrypsinbrist är vanlig och ger upphov till negativa psykologiska effekter hos ZZ-individer.
    I en studie omfattande 300 patienter rapporterades en genomsnittlig tid mellan första symtom och diagnos av sjukdomen om 7,2 år. Fynd från senare studier bekräftar denna långa fördröjning till diagnos och fortsatt underdiagnostisering [31].I två separata studier, omfattande 1 020 respektive 1 953 individer,
    var den genomsnittliga tiden mellan första symtom och
    diagnos 8,3 år respektive 5,6 år. Ytterligare åtgärder för att utbilda läkaren att känna igen och diagnostisera denna bristsjukdom är därför motiverade och pågår över hela världen.

    SvaraRadera
  4. Problemet med oppositionen är att de vill att medborgarna ska leva på bidrag, och inte arbete. Jag vet rentav såna som fått permanent förtidspension som egentligen skulle klara rehabilitering och att återkomma i arbetslivet. Personer med lite lättare depressioner ska väl inte få permanent förtidspension? Egentligen borde Riksrevisionen djupgranska handläggningen och omprövningarna av permanenta förtidspensioner.
    Anna Lundgren, (m)

    SvaraRadera
  5. Anna! Nu tror jag du överdriver lite lätt! Oavsett hur mycket pengar som ni nu ger till vården så har ändock många fått vänta läääänge på rehabiliering. Blir de friskare av att arbetsträna?
    Och din fråga om lättare depressioner inte ska få förtidspension - är du läkare och kan bedöma hur lätt eller svår en depression är eller hur den påverkar arbetsförmågan?

    Sätt gärna dit fuskare - som tex de bråkstakar som hotar sin läkare till sjukskrivning. Eller de som jobbar och är sjukskrivna samtidigt - hur det nu kan gå till i datans tidevarv.

    Se också gärna till att riksdagspolitiker får känna av glädjen att vara sjukskrivna och inte tvingas arbeta trots att de är sjuka.

    SvaraRadera