2009-02-25

Alliansen levererar

Dagen har inletts med några interna arbetsmöten, men också ett trevligt besök från Komvux i Norrköping. Alltid trevligt att få ta emot elever för att berätta om riksdagen och vad vi sysslar med.

Som vanligt testade jag elevernas kunskaper om vad som är riksdagens uppgifter och idag fick jag hjälpa till lite grann få att få fram ett av svaren med frågan "Vad är något av det första vi gör efter ett riksdagsval?". Blixtsnabbt fick jag svaret från en kille: "Bryter era vallöften." . Om det var kvicktänkt eller spontant vet jag inte, men det var en av de roligaste kommentarerna på länge.

Och jag kan förstå repliken. Socialdemokraterna utvecklade detta med att bryta vallöften till en konstart; först ett budskap före valet och sedan något helt annat efter valet.

Vi i Allians för Sverige tänkte dock bryta med den socialdemokratiska traditionen och istället faktiskt genomföra det som vi gick till val på att genomföra. När journalisterna i höstas, dvs i halvlek, gjorde en avstämning av hur väl vi lyckats med detta så visade sig att vi då (för ett halvår sen) genomfört hälften av alla vallöften och att de allra flesta av de kvarvarande var på gång att genomföras. Jag känner mig säker på att när vi går till val nästa år så kommer vi att ha kunnat bockat av så gott som alla 130 vallöften.

Alliansen håller vad den lovar och Alliansen levererar!

Rätt svar på mina fråga ovan är förresten att något av det första riksdagen gör efter valet är att utse statsminister.

Gunnar Axén
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar