2009-06-13

Ännu ett tåghaveri...

SJ levererar ständigt nya överraskningar. Dagens hemresa från Stockholm har så här långt bjudit på en underbar utsikt över en liten skogstjärn. Efter en timme så längtar jag dock efter lite nya vyer. Helst skull jag vilja se Norrköpings järnvägsstation utanför fönstret. Men dit är det nog långt än. Tåget havererade söder om Katrineholm och i skrivande stund så börjar vi sakta rulla tillbaka norrut för att man ska kunna vända tåget i Katrineholm, för att sedan fortsätta söderut igen.

Kommunikationen med omvärlden är urkass eftersom att Telenors mobilnätstäckning är lika urkass som SJ:s förmåga att hålla tidtabellerna.

Tack vare konkurrensen på mobilmarknaden så skulle jag kunna välja en annan mobilleverantör om det inte vore för att riksdagen via en misslyckad upphandling tvångsanslutit oss alla till Telenor. Big mistake! Inom kort öppnar vi upp för konkurrens på järnvägen. Då kan vi välja att resa med de tågoperatörer som håller sig med fungerande tåg och ser till att vi passagerare kommer fram i utlovad tid.

Konkurrens är bra!


Uppdatering:

Eftersom att SJ konsekvent vägrar att upplysa passagerarna - annat än som svar på direkta frågor - om den restidsgaranti som finns och att informationen om den är svår att hitta på SJ:s hemsida så kommer här en direktlänk till den: SJ:s Restidsgaranti

Utnyttja den, informera och uppmana andra att utnyttja sig av den!

Och - inte minst - när det kommer nya alternativ till SJ att välja på:

Sluta åka med SJ! Välj ett privat tågbolag!

Gunnar Axén

1 kommentar:

  1. Hej Gunnar,

    Jag heter Jacob Borgenstierna och jag är kundansvarig för Riksdagen här på Telenor.
    Hör gärna av dig så ska vi göra vad vi kan för att förbättra din upplevelse av vår mobiltjänst. Då kan jag också passa på att berätta vilka arbeten som är på gång för att bl.a öka mobiltäckningen på tåg.

    Ser fram emot att få höra ifrån dig.

    // Jacob

    SvaraRadera