2008-11-20

"Plötsligt öppnas en möjlighet"

Debatten om Lissabon-fördraget pågår och omröstningen lär inte bli förrän framåt kl 23 ikväll. Det är i alla fall min gissning. Just klockslaget för voteringen är ett givet samtalsämne i riksdagen när många undrar om de hinner hem idag eller inte. De mest långväga har nog redan gett upp hoppet och bokat om sina biljetter till imorgon.

Jag har tidigare skrivit om vår flitiga socialförsäkringsminister som reser landet runt och informerar om de nya möjligheter att engagera sig ideellt, jobba eller studera som nu öppnas upp för landets förtidspensionärer, de som fått icke tidsbegränsad förtidspension före den 1 juli i år.

I väntan på att debatten ska ta slut så har jag gått igenom vad media har rapporterat från hennes möten och gjort en sammanställning av de reaktioner som ett antal intervjuade förtidspensionärer uttryckt.

Här kommer några smakprov på vad man tycker om reformen...

Tarja Vainio, som varit förtidspensionerad sedan 20-årsåldern, säger: ”Jag har bara väntat på en sådan här förändring. Jag vill utbilda mig.”

”…nu har nya möjligheter öppnat sig i och med att jag får arbeta mer ideellt.”, säger Tuula Palosaari i Sundsvall.

Ann-Charlotte Widerberg från Gävle säger till Sveriges Radio att nu ska hon slutföra sin fil. kand.

Kristina Dahlqvist, också hon från Sundsvall, tycker att ”Det nya systemet verkar positivt och flexibelt.”

”Förslaget är ju bra.”, säger Kerstin Henriksson i Helsingborg.

Bengt-Åke Nordqvist som jobbar 75 procent på Bilprovningen tycker att ”Det verkar vara ett väldigt bra förslag, en möjlighet utöver det vanliga. Och det känns som om man kommer bort från det här stela paragrafrytteriet.” och fortsätter ”För mig skulle det vara väldigt bra om jag kunde få jobba lite mer ibland, när jag mår bättre. På jobbet kan jag ibland känna mig utanför när kompisarna blir ombedda att jobba över och jag inte kan. Det skulle kännas fint att få säga ja och hjälpa till och det skulle fungera också eftersom min sjukdom är sämre på vintern men bättre under vår och sommar.”

Monika Strandahl säger ”Plötsligt öppnas en möjlighet.” och fortsätter ”Min egen tanke efter informationen idag är att jag kanske kan studera några timmar i veckan nu, jag skulle behöva förkovra mig när det gäller datorer.”

”Det här låter väldigt positivt, men man är ju alltid lite rädd om en ny regering ska kunna dra tillbaka det.” , säger Lena Josefsson och fortsätter Jag skulle gärna jobba ideellt, något socialt med människor eller djur. Det ger livet mening och det är vad alla behöver. Få känna att idag har jag gjort något.”

Som jag sagt så många gånger vid det här laget, en viktigare och bättre reform för landets förtidspensionärer har aldrig tidigare genomförts!

Läs mer om reformen på Försäkringskassans hemsida.


Gunnar Axéns officiella hemsida

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar